The Founder Institute er verdensledende på gründertrening og oppstartshjelp for teknologibedrifter. Basen er i Silicon Valley, men de har aktivitet i over 50 land. Visjonen er å bygge bærekraftige virksomheter som vil skape en million nye arbeidsplasser over hele verden. Du kan lese mer her.
1. Du er lidenskapelig opptatt av ideen
Du er så opptatt av å løse kundens problem at du kan se deg selv jobbe med dette i de neste 10 årene?
2. Begynn enkelt
Start med å løse ett problem, med ett produkt, for en kunde.
3. En inntektsstrøm
Fokuser på en inntekststrøm i starten. Om du ikke kan finne en primær inntektsstrøm, har du en dårlig forretningsidé.
4. Få skritt til inntekter
De beste ideene har få trinn fra engasjement til betaling.
5. Du kjenner kunden
Du vet hvem som desperat trenger ditt produkt eller tjeneste.
6. Du kjenner markedet
Du har en meningsfylt visjon om fremtiden i et marked du kjenner godt.
7. Tilstrekkelig stort marked
Det er gjort en edruelig vurdering av markedet slik at du er sikker på at det er tilstrekkelig stort?
8. Kjenner du en hemmelighet som ingen andre gjør?
Det er det unike du gjør, eller det du gjør bedre enn alle andre som teller.
9. Har du prøvd å drepe ideen?
Kritisér ideen så godt du kan, deretter finner du løsninger på de dårlige tingene.
10. Du deler din idé!
Ingen vil stjele ideen din! Deler du den med så mange som mulig?